Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789046814062 |
Verrassende en leerzame kijk op een machtig fenomeen Zelfs de meest nuchtere Hollanders kloppen weleens af op hout, lopen liever niet onder een ladder door of voelen iets bij het getal dertien. Hoe 'modern' we ook zijn, bijgelovig is vrijwel iedereen. Tegenwoordig heeft bijgeloof steeds meer een persoonlijke vorm. Zo draagt golfer Tiger Woods altijd een rood shirt tijdens belangrijke wedstrijden en is tanden poetsen slechts een van de achttien rituelen die de zanger van Coldplay doorloopt voor hij het podium op kan. In Dat kan geen toeval zijn wordt stilgestaan bij de verschillende vormen die bijgeloof - over de hele wereld, door de eeuwen heen - kan aannemen, en ook welke daarvan ons helpen en welke juist riskant kunnen zijn. Maar waarom lijkt bijgeloof in onze moderne samenleving juist een steeds grotere rol te spelen? In een toegankelijke stijl, met hilarische en herkenbare voorbeelden, geven de auteurs een psychologische verklaring van een machtig fenomeen. Frenk van Harreveld, Bastiaan Rutjens en Joop van der Pligt zijn sociaal-psychologen en doen aan de Universiteit van Amsterdam en de University of British Columbia (Canada) onder meer onderzoek naar de manier waarop mensen de onzekere wereld waarin wij leven proberen te verklaren, begrijpen en voorspellen.